Personvernerklæring
Innledning
EUROPCAR INTERNATIONAL S.A.S.U., 13 ter Boulevard Berthier, 75017, Paris, Frankrike (heretter kalt "EUROPCAR") og The Key to Mobility Services GmbH, Schwalbacher Str. 72, 65760 Eschborn, Tyskland (heretter kalt "K2M") har slått seg sammen (heretter samlet omtalt som "vi", "oss" eller "vår(e)") for å tilby deg en multimodal mobilitetsløsning gjennom denne applikasjonen (heretter "Appen").
For å bruke den, må du oppgi dine personopplysninger til ulike formål, særlig for å opprette og få tilgang til din personlige konto og tilleggstjenester. For disse formålene opptrer vi som felles behandlingsansvarlige.
For å kunne tilby deg en multimodal mobilitets-App med ulike mobilitetstjenesteleverandører (heretter kalt "MSP"), vil dine personopplysninger også kunne overføres til ulike parter, som den aktuelle MSP-en eller betalingstilbyderen (heretter "PSP"), avhengig av hvilke tjenester du velger. Denne overføringen skjer kun dersom du ber om å bruke en tjeneste fra en MSP gjennom Appen. I den sammenheng vil MSP-en opptre som en uavhengig behandlingsansvarlig med sin egen personvernerklæring.
Når du gir oss dine personopplysninger, eller når vi samler inn personopplysninger om deg, forplikter vi oss til å bruke dem i samsvar med denne personvernerklæringen. Nedenfor vil du få informasjon om hvilke personopplysninger som behandles, hvordan de behandles, og hvilke rettigheter du har i henhold til personvernforordningen (EU) 2016/679 (GDPR).
1. Hvilke personopplysninger samler vi inn?
Med "personopplysninger" mener vi data som identifiserer deg direkte, men også data som identifiserer deg indirekte.
Kategoriene av personopplysninger vi samler inn, inkluderer følgende:
Identitet og kontaktopplysninger (slik som etternavn, fornavn, postadresse, telefonnummer, e-postadresse, fødselsdato) |
Identifikasjonsdata (slik som førerkort og ID-kort) |
Kontrakts- og reservasjonsdata (slik som valgt kjøretøy, tidspunkt for reservasjon) |
Data knyttet til bruk av Appen og innstillinger (slik som land, språk, tidssone, IP-adresser og annen informasjon som er strengt nødvendig for å levere de forespurte tjenestene, samlet inn gjennom sporingsteknologier), preferanser, IT-bruksdata |
Data relatert til kundetilfredshet (slik som vurderinger og spørreundersøkelser) |
Faktureringsdata (slik som detaljer om transaksjonen, som sted og tidspunkt for leie) og betalingsdata (slik som betalingsstatus, transaksjonsnummer) |
2. Hvordan samler vi inn dine personopplysninger?
For å kunne drive Appen og tilby deg de forespurte tjenestene, vil vi behandle de ovennevnte kategoriene av data. Derfor vil nødvendig informasjon lagres på enheten din, eller allerede eksisterende informasjon vil bli hentet av oss – såkalte informasjonskapsler (Cookies). Uten ditt uttrykkelige samtykke vil vi kun bruke de informasjonskapslene som er strengt nødvendige av tekniske årsaker eller for funksjonaliteten til Appen og tjenestene du har bedt om. Dette gjelder data knyttet til din identitet, identifikasjon og kontaktopplysninger, samt data om bruken av selve Appen – for eksempel geografiske data for å vise kartvisning og data om dine reservasjoner. Du kan administrere valgfrie informasjonskapsler i Appens personverninnstillinger. Du finner mer informasjon om informasjonskapsler i retningslinjene for informasjonskapsler (pkt. 2 til 7). For mer informasjon om de behandlede datakategoriene, formålene og det juridiske grunnlaget viser vi til pkt. 1 ovenfor og det følgende pkt. 3.
3. Til hvilke formål behandler vi dine personopplysninger?
Vi samler inn og behandler dine personopplysninger for ulike formål og med følgende juridiske grunnlag:
Formål med behandlingen | Rettslig grunnlag for behandlingen |
Drift av Appen
(f.eks. kundedatabehandling, optimalisering av appen, informasjon som er strengt nødvendig for å levere de forespurte tjenestene gjennom sporingsteknologier) | – Nødvendig for å oppfylle en kontrakt du har inngått, eller for å gjennomføre tiltak før kontraktsinngåelse etter din forespørsel (Art. 6 nr. 1 første ledd bokstav b GDPR).
– Nødvendig for å ivareta berettigede interesser for oss eller en tredjepart (Art. 6 nr. 1 første ledd bokstav f GDPR).
– Dekket av ditt frivillig gitte samtykke (Art. 9 nr. 2 bokstav a GDPR) dersom dataen også inneholder særlige kategorier av personopplysninger i henhold til Art. 9 nr. 1 GDPR (f.eks. biometriske data).
– Nødvendig for å levere de forespurte tjenestene (Art. 5(3) ePrivacy-direktivet). |
Tilbud om mobilitetstjenester fra MSP-er til brukeren av Appen
(f.eks. reservasjon av leiebiler) | – Nødvendig for å oppfylle en kontrakt du har inngått, eller for å gjennomføre tiltak før kontraktsinngåelse etter din forespørsel (Art. 6 nr. 1 første ledd bokstav b GDPR). |
Identifikasjon av brukeren
(f.eks. førerkort og ID) | – Nødvendig for å oppfylle juridiske forpliktelser etter veitrafikklovgivning (Art. 6 nr. 1 første ledd bokstav c GDPR).
– Dekket av ditt frivillig gitte samtykke (Art. 9 nr. 2 bokstav a GDPR) dersom dataen også inneholder særlige kategorier av personopplysninger i henhold til Art. 9 nr. 1 GDPR (f.eks. biometriske data). |
Markedsføring
(f.eks. spørreundersøkelser, lojalitetsprogram, annonsering, push-varsler) | – Nødvendig for å ivareta berettigede interesser for oss eller en tredjepart (Art. 6 nr. 1 første ledd bokstav f GDPR), særlig for å kunne sende tilpassede tilbud på en rettidig og pålitelig måte og vise deg målrettet nettreklame.
– Dekket av ditt frivillig gitte samtykke (Art. 6 nr. 1 første ledd bokstav a GDPR). |
Kundeprofiler
(f.eks. tilbud om produkter og tjenester tilpasset dine interesser) | – Nødvendig for å ivareta våre berettigede interesser eller interesser til en tredjepart (Art. 6 nr. 1 første ledd bokstav f GDPR), for å gi deg tilpassede tilbud basert på enkle analyser av bruksdata og åpenbare preferanser og for å unngå uønskede eller irrelevante tilbud (begrensede analyser).
– Dekket av ditt frivillig gitte samtykke (Art. 6 nr. 1 første ledd bokstav a GDPR) (omfattende analyser). |
Betaling
(f.eks. forenkling av betalingsprosessen) | – Nødvendig for å oppfylle en kontrakt du har inngått, eller for å gjennomføre tiltak før kontraktsinngåelse etter din forespørsel (Art. 6 nr. 1 første ledd bokstav b GDPR).
– Nødvendig for å ivareta berettigede interesser for oss eller en tredjepart (Art. 6 nr. 1 første ledd bokstav f GDPR). |
4. Hvem er mottakere av dine personopplysninger?
4.1. Kategorier av mottakere
Dine personopplysninger kan deles med våre ansatte, våre autoriserte representanter og tredjeparter for å kunne tilby deg tjenestene du velger. Spesielt:
– med mobilitetstjenesteleverandørene (MSP) du reserverer en tjeneste hos
– med våre underleverandører, særlig våre IT-leverandører for hosting, vedlikehold eller utviklingsformål, som hjelper oss med å levere våre tjenester
– med markedsføringsbyråer som hjelper oss med å analysere kundetilfredshet og sende ut push-varsler
– med betalingsleverandøren (PSP)
– med leverandøren av biometrisk identitet
Vi kan også utlevere dine personopplysninger i samsvar med gjeldende lover og forskrifter til relevante myndigheter dersom vi blir pålagt dette.
4.2. Internasjonale overføringer
Vi kan også overføre dine data til et land utenfor Det europeiske økonomiske samarbeidsområdet (EØS), for eksempel til USA. Denne overføringen skjer i samsvar med de spesielle kravene i art. 44–49 i GDPR, hvor et tilstrekkelig beskyttelsesnivå særlig sikres gjennom:
– en adekvansbeslutning fra EU-kommisjonen i henhold til art. 45 GDPR
– inngåtte standard kontraktsklausuler i henhold til art. 46 nr. 2 bokstav c og d GDPR
– bindende interne regler for databeskyttelse i henhold til art. 47 GDPR
Du kan få tilgang til og lese EUs standard kontraktsklausuler på EU-kommisjonens nettsider eller be om en kopi direkte fra oss.
5. Hvor lenge lagrer vi dine personopplysninger?
Dine personopplysninger lagres i ulike tidsperioder, avhengig av formålene med behandlingen det gjelder.
Formål med behandlingen | Lagringstid |
Drift av Appen | Sletting senest tre (3) år etter avslutning av App-kontrakten, med start ved utgangen av året da kontrakten ble avsluttet. |
Tilbud om mobilitetstjenester fra MSP-er til brukeren av Appen | Sletting senest tre (3) år etter avslutning av App-kontrakten, med start ved utgangen av året da kontrakten ble avsluttet. |
Identifikasjon av brukeren | Sletting senest tre (3) år etter avslutning av App-kontrakten, med start ved utgangen av året da kontrakten ble avsluttet. |
Markedsføring | Sletting senest tre (3) år etter avslutning av App-kontrakten, med start ved utgangen av året da kontrakten ble avsluttet. |
Kundeprofiler | Sletting senest tre (3) år etter avslutning av App-kontrakten, med start ved utgangen av året da kontrakten ble avsluttet. |
Betaling | Sletting senest tre (3) år etter avslutning av App-kontrakten, med start ved utgangen av året da kontrakten ble avsluttet. |
6. Hvilke rettigheter har du når det gjelder behandlingen av dine personopplysninger?
Innenfor grensene og vilkårene som er fastsatt i gjeldende regelverk, kan du:
få tilgang til dine personopplysninger og få mer informasjon om egenskapene ved behandlingen vi utfører;
få dine personopplysninger rettet, oppdatert eller slettet, med forbehold om at sletting kun kan skje når:
(i) opplysningene ikke lenger er nødvendige for formålene de ble samlet inn for,
(ii) du trekker tilbake ditt samtykke og det ikke finnes annet rettslig grunnlag for behandlingen,
(iii) du motsetter deg behandlingen og det ikke foreligger tvingende berettigede grunner til å fortsette den,
(iv) personopplysningene har blitt behandlet ulovlig,
(v) sletting er nødvendig for å overholde en rettslig forpliktelse vi er underlagt;
motta personopplysningene du har gitt oss i et strukturert, vanlig brukt og maskinlesbart format, og ha rett til å overføre disse opplysningene til en tredjepart når behandlingen:
(i) skjer automatisk, og
(ii) er basert på ditt samtykke eller på en kontrakt mellom deg og oss;
be om begrensning av behandlingen av dine personopplysninger, noe som betyr at vi ikke vil kunne bruke dine opplysninger i en bestemt periode. Du kan utøve denne retten når:
(i) du bestrider nøyaktigheten av dine personopplysninger og vi trenger tid til å kontrollere dette,
(ii) behandlingen er ulovlig og du motsetter deg sletting, men ønsker at bruken begrenses,
(iii) vi ikke lenger trenger opplysningene, men du har behov for dem for å etablere, gjøre gjeldende eller forsvare rettskrav,
(iv) du har protestert mot behandlingen av personlige grunner, og vi vurderer om våre berettigede grunner går foran dine;
trekke tilbake ditt samtykke til behandling basert på samtykke;
klage til en tilsynsmyndighet.
7. Hvordan kan du utøve dine rettigheter?
Hvis du ønsker mer informasjon om bestemmelsene i denne personvernerklæringen, kan du kontakte oss på følgende adresser:
Behandlingsansvarlig:
EUROPCAR INTERNATIONAL S.A.S.U.
13 ter Boulevard Berthier
75017 Paris
Frankrike
E-post:
dpo@europcar.com | Behandlingsansvarlig:
The Key to Mobility Services GmbH
Schwalbacher Str. 72
65760 Eschborn
Tyskland
E-post:
dataprotection@mobilitykey.com |
For å utøve dine rettigheter må du bevise din identitet ved klart å oppgi ditt etternavn, fornavn og eventuell nyttig informasjon som gjør det mulig for oss å identifisere deg (for eksempel din postadresse eller fødselsdato). Du må også oppgi e-postadressen eller den fysiske adressen hvor du ønsker å få tilsendt svar.
8. Hvordan beskytter vi dine personopplysninger?
Vi er forpliktet til å beskytte dine personopplysninger. Spesielt bruker vi passende fysiske, tekniske og organisatoriske sikkerhetstiltak for å forhindre uautorisert eller ulovlig behandling, utilsiktet tap, ødeleggelse eller skade på dine personopplysninger.
9. Endringer i denne personvernerklæringen
Denne personvernerklæringen gjelder fra mars 2025. Vi forbeholder oss retten til å endre vår personvernerklæring når som helst i samsvar med artikkel 13 i GDPR.